Här följer en förteckning och kortfattad förklaring kring de mest populära e-sporttitlarna:
League of Legends
Förkortas ofta LoL och spelas i ett fågelperspektiv.
Två lag, med fem spelare i varje lag, spelar mot varandra och tävlar om att förstöra motståndarens bas. En match tar ungefär 30-40 minuter och spelarna rör sig i tre olika korridorer och hjälps åt att ha sönder motståndarlagets torn för att sakta närma sig basen. Rollerna är distinkta, någon i laget fokuserar på att understödja resten med hälsa och överblick över kartan, medan andra spelare koncentrerar sig på att göra skada på motståndarna. Hög grad av kommunikation och förståelse för sin roll krävs för att lyckas bra. Speltypen kallas för MOBA, vilket är en förkortning av det något otympliga uttrycket multiplayer online battle arena.
Gratisspel, men med möjlighet att köpa nya karaktärer och accessoarer till dem.
Dota 2
Precis samma grundprincip som League of Legends, men något mer oförlåtande i sin design.
Spelare förlorar till exempel guld när de dör och förmågorna tar längre tid att ladda upp mellan varje användning. Matcherna tar också lite längre tid, 40- 60 minuter. Även här fem mot fem, med målet att ta sig igenom korridorerna och förstöra motståndarnas bas.
Precis som LoL tillhör Dota 2 MOBA-genren och är gratis, men med möjlighet att köpa nya utseenden till sina karaktärer.
Counter-Strike: Global Offensive
Kallas nästan alltid CS och är en uppföljare på ett spel från 1999.
Sveriges nationalsport inom e-sporten, med massor av spelare och två lag i den absoluta världseliten. Counter-Strike är ett skjutarspel i förstaperson och går ut på att två lag med fem spelare i varje turas om att plantera respektive defusera en bomb. Extremt taktiskt spel där position och samarbete med laget är a och o. Spelet har en ingångskostnad och erbjuder sedan möjlighet att köpa nycklar till lådor spelaren samlat på sig. I lådorna finns nya “skins”, det vill säga utseendevariationer på vapnen i spelet. Dessa påverkar inte själva spelet, utan är rent kosmetiska.
Hearthstone
Ett digitalt kortspel, där spelaren bygger sina kortlekar själv och sedan tävlar mot andra spelare, en mot en. Gratis i grunden, men med samma princip som andra samlarkort – ju fler paket du köper desto större chans att du får bra kort. Dock kan spelaren tjäna ihop guld att handla för i själva spelet, men den processen är betydligt långsammare. Intensivt strategiskt och med höga krav på problemlösning samt förmåga att beräkna sannolikheter.
Starcraft 2
Ett strategispel ur fågelperspektiv, som oftast spelas en mot en. Spelarna ska bygga upp en egen armé och samtidigt ha koll på kartan, slutmålet är att förstöra motståndarens bas. Starcraft brukar jämföras med schack i realtid, där spelaren kontrollerar upp mot hundra enheter samtidigt och ständigt tar nya beslut. En spelare på elitnivå har 150-200 nedslag i minuten på tangentbordet.
FIFA
En av de mest lättillgängliga e-sporterna eftersom det speglar “riktig” fotboll rakt av. Spelaren styr alla spelare i ett lag och försöker göra er mål än motståndaren. Spel på en högre nivå kräver stort tålamod och förståelse för den aktuella versionens förutsättningar, eftersom spelet byts ut varje år när det kommer en ny utgåva.
Street Fighter V
Ett fightingspel i 2D, där två motståndare ställs mot varandra och där vinnaren är den som först tömmer motståndarens livmätare. Spelarna fokuserar på en eller ett par karaktärer och blir extremt skickliga på att kontrollera dem. Men eftersom spelet innehåller en mängd karaktärer behöver en skicklig spelare ha bra förståelse för samtliga för att bli framgångsrik. Enormt krävande vad gäller reaktionsförmåga och tajming.