Grundläggande om e-sport

Att lämna under matchen

En diskussionspunkt mellan föräldrar och ungdomar brukar vara längden på matcherna och möjligheten att stänga av innan en match är slut. I de flesta e-sportspelen straffas spelare som lämnar mitt i en match. Det kan handla om att kortsiktigt stängas av eller i form av begränsade valmöjligheter de kommande dagarna. Högst troligen förlorar också laget som blir av med en femtedel av sin uppställning. Jämför med ett innebandylag som tvingas spela med en spelare mindre under hela tredje perioden. Kunskap om matchernas längd och en konstruktiv dialog kring till exempel tider för middag gör att ni slipper många av konflikterna som annars kan uppstå. Ett förslag är att sätta en sista tid för när matchen får starta – till exempel 45 minuter innan det är matdags.

Att titta på, och sända e-sport

Den dominerande plattformen för att titta på och sända e-sport är Twitch. Det är en webbplats för direktsänd videoströmning av datorspel. Vanligaste användningsområdet för Twitch är att användare strömmar från ett spel de själva spelar, eller tittar på andra användares strömmade spelsessioner.

Twitch används också för att följa presskonferenser, turneringar inom e-sport, intervjuer med spelutvecklare och annat spelrelaterat innehåll. Som medlem på Twitch har du en egen kanal som andra användare kan följa och du kan också själv följa andra användare för att ta del av deras streaming. Du kan kommentera på andras videor och interagera med andra användare. De flesta av de större spelplattformarna har integrerade lösningar för Twitch, till exempel Xbox, PlayStation, Android och Iphone. Det innebär att du inte behöver installera något program utöver det som redan finns i maskinerna, utan bara trycka på en knapp för att börja sända din spelsession. På så sätt har streamande blivit tillgängligt för många er. YouTube lanserade under hösten 2015 sin egen motsvarighet till Twitch, YouTube Gaming.

Chatten

Alla spel har någon form av kommunikationsverktyg inbyggt. Dels finns nästan alltid en röstchatt, där spelarna kan kommunicera med det egna laget, men framför allt är det textbaserad kommunikation som sker. Spelarna kan välja att skriva till alla i en match, eller bara till sina lagkamrater.

Vissa spel, som till exempel Hearthstone, begränsar kommunikationen till ett antal förutbestämda fraser. Detta i syfte att stävja det annars tidvis hårda klimatet i chatten. Det är i textchatten under matcherna som de festa fall av hatspråk sker. Något som skiljer e-sport från traditionell sport är att spelarna ofta paras in i slumpmässigt utvalda lag där medspelarna är obekanta för varandra. Anonymiteten kan leda till att språket i en match snabbt försämras om det går dåligt. Det finns en tendens att förstärka det en vill ha sagt – istället för att bara påpeka att en spelare tagit ett felbeslut och kanske tipsa om ett bättre alternativ stegras tonläget snabbt. Å andra sidan kan ofta kommunikationen i en match snabbt förändras till det bättre om någon eller några av spelarna står upp för den som utsätts eller tidigt sätter tonen med konstruktiv dialog.

Här gör vuxnas stöd stor skillnad. Om du som vuxen ser eller hör exkluderande beteenden i chatten – ta upp det! På samma sätt som du hade tagit upp om ditt barn sagt något elakt till en motståndare i till exempel en fotbollsmatch. Om vi tillsammans visar att hatspråk inte är en naturlig del av e-sporten åstadkommer vi snart en förändring.